Azuurblauw - Reisverslag uit Dubrovnik, Kroatië van Stephan - WaarBenJij.nu Azuurblauw - Reisverslag uit Dubrovnik, Kroatië van Stephan - WaarBenJij.nu

Azuurblauw

Door: Stephan

Blijf op de hoogte en volg Stephan

29 Augustus 2015 | Kroatië, Dubrovnik

BOEMMM...

Ineens ijsvrije Alpen en azuurblauwe bergmeertjes, dan weer gecultiveerd land en ineens weer bergen. Nu grijze bergen met plukjes groen. Verderop weer azuurblauw, maar dan blijkt dat de Adriatische zee. Eilandjes voor de kust en uiteindelijk een ommuurde oude stad vol huizen met oranje daken. Haal je neus van die vliegtuigruit af, we gaan afdalen naar Dubrovnik aan de Dalmatische kust!

Onderweg naar de gemeenschap van goederen met uitzondering van bepaalde goederen bleek een ontspannend uitstapje te lang geleden... samen wel te verstaan. Vorig jaar september was dat voor het laatst, dus tijd voor een romantisch samenzijn aan de Kroatische kust en een appartement met een megabalkon met zicht op de zee, het eiland Lokrum en de oude stad van Dubrovnik. Op de Malediven na, onze beste stek ooit. Drie dagen chillen was het devies.

Men neme een lange broek en loopt met 30 graden 3 km naar de oude stad. Aldaar worstelt men zich door de mensenmassa’s in de hoofdstraat, maar vindt men ook verkoeling in de smalle straatjes vol restaurants en wijnbarretjes. Iemand moet de Kroatische recessie afwenden, dus de romantiek deed **plop** in een van de straatjes en de gezouten courgette zullen we ons voor altijd blijven herinneren.

Word je wakker, schuif je de gordijnen open en weer... BOEMMM! Zon en uitzicht op zee! Smeer in die bil en probeer die t-shirtmouwen die al weken op je bovenarmen staan getatoeëerd weg te branden. Tijdens het uitdenken van aanstaande ceremonies en oktoberse fuiven liepen we naar een rotsstrand. Lekker plonzen en snorkelen en een beetje jetsetten. Je weet wel: in je hippe badkleding wijzen naar een jacht alsof je gisteren er nog een hebt laten afzinken omdat je de kleur niet meer mooi vond. Martin Gaus was ook van de partij. Terwijl een ettertje op de Filippijnen zout in den wonde strooide, omdat hij toevallig een walvishaai **visjievisjievisjie** had gezien, spotte ondergetekende onder een rots toch even een paar giftige rotsvissen (rock fish), grote rode zeesterren, een zeeslak en een kinderformaat blauw-paarse murene met gele stippen.

Vier dan! Jawel, de fles deed **plop** aan de oude haven van Dubrovnik en een met truffel besprenkeld tagliatelletje ging een paar mega-ijsjes vooraf. Life is good! Ook good, was de ferrytocht deze ochtend naar het eiland Lokrum. Alle toeristen verzamelen, gas op die boot en gaan! Na een korte vaart kwamen we aan op een eilandje van grijze rotsen, helder blauw water en groene pijnbomen. Perfect plaatje! Het water was wat frisser, maar dat hield de vieze mannetjes van het aangrenzende naaktstrand kort qua enthousiasme. Voor de lunch lekker terug naar de stad voor een hapje bij de Indiër en nu zitten we al uren op ons balkonnetje te chillen. Iemand moet het doen.

Tip: doe je huiswerk, werk hard, promoveer en boek je trips naar Kroatië. Hier wordt 30 graden niet opgevolgd door een megawoei des doods zoals in NL en is het leven goed! Toch gek dat die illegalen doorreizen naar het regenachtige Engeland, terwijl ze vanuit Macedonië zo een afslagje links kunnen nemen naar een fijn en veilig paradijs. Hmmm, zal wel aan de motieven liggen.

Tot slot.. **plop**

• 30 Augustus 2015 - 07:58

Walter:

Mooi hoor!
    Onderwaterfoto's?

• 30 Augustus 2015 - 09:59

Nico:

Hé, een onverwacht bericht uit Dubrovnik.
    Die had ik niet verwacht.
    Helaas denk ik niet dat die illegalen dit verslagje lezen.

Groetjes en goede reis terug
    Nico

• 30 Augustus 2015 - 11:48

Marie-Emilie:

Volgende keer als ik mee ben dan zien we die walvishaai gewoon!:)

Correctie: dan zien de dames die walvishaai gewoon en tokkie ligt overgevend op een boei

• 30 Augustus 2015 - 12:11

Karlijn:

Dit klinkt echt heel vervelend....klinkt als een goede tip voor weekendje weg!

• 30 Augustus 2015 - 16:42

Rinus:

Martin Waus!

• 01 September 2015 - 12:59

Elke:

Klinkt weer goed, Steef! Die oude stad daar is mooi en de zon schijnt er ook prettig.
    Als ik dit zo lees, dan ben jij de komende vakanties alleen maar op de Griekse eilanden. Misschien kan je daar de bootvluchtelingen wel persoonlijk advies geven?